![]() DEKANAT LIPNOWSKI
PARAFIA RZYMSKOKATOLICKA
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
Pieśni
|
Schola parafialna Nasza schola parafialna powstała w 2008 r. W
każdą niedzielę o godz. 12.00 (na mszy dla dzieci)
wzbogacamy śpiewem liturgię Mszy świętej. Uczestniczymy
również we wszystkich uroczystościach parafialnych. Schola
to przede wszystkim sposób na nasze zbliżenie się do Boga i
Kościoła. ŚWIĘTA KONGREGACJA OBRZĘDÓW
"MUSICAM SACRAM"
III. ŚPIEW PODCZAS MSZY ŚWIĘTEJ 27. Przy sprawowaniu Eucharystii z udziałem ludu, zwłaszcza w niedziele i święta, należy, o ile to możliwe, nawet kilka razy w tym samym dniu, odprawiać Mszę świętą śpiewaną. 28. Zachowuje się rozróżnienie między Mszą świętą uroczystą, śpiewaną i czytaną, przyjęte przez Instrukcję z 1958 r. (nr 3), stosownie do dawnych i nowych praw liturgicznych.
Jednakże, jeśli chodzi o Mszę świętą śpiewaną, to z uwagi na
duszpasterskie korzyści wprowadza się w zakresie śpiewu
stopnie uczestnictwa, by stosownie do możliwości
uczestniczącej grupy ułatwić celebrę uroczystej Mszy świętej
śpiewanej. W ten sposób doprowadzi się wiernych do pełnego udziału w śpiewie.
29. Do pierwszego stopnia należą:
30. Do drugiego stopnia należą:
31. Do trzeciego stopnia należą: 32. Istniejący w niektórych krajach prawny zwyczaj, potwierdzony niejednokrotnie indultami, zastępowania śpiewów z Graduału - na wejście, ofiarowanie i komunię - innymi pieśniami, może być utrzymany według uznania kompetentnej władzy terytorialnej, byleby tylko tego rodzaju pieśni treścią odpowiadały częściom Mszy, świętu i okresowi liturgicznemu. Władza terytorialna powinna zatwierdzić teksty tych śpiewów. 33. Wskazane jest, by zgromadzeni wierni, o ile to możliwe, brali udział w śpiewie części zmiennych (Proprium), zwłaszcza przez łatwiejsze odpowiedzi lub inne dostępne dla nich melodie. Spośród śpiewów części zmiennych (Proprium) szczególne znaczenie posiada śpiew następujący po czytaniach, wykonywany na sposób graduału lub responsoryjnego psalmu. Z istoty swej należy on do liturgii słowa, stąd też, gdy jest wykonywany, wszyscy siedzą i słuchają, a jeśli to możliwe, włączają się do śpiewu.
34. Części stałe Mszy świętej - Ordinarium
Missae - jeśli się je wykonuje w układzie wielogłosowym,
może śpiewać zespół według ustalonych już zasad, albo a
capella, albo z towarzyszeniem instrumentów, jednakże ludu
od śpiewu całkowicie wykluczać nie wolno. W tych wypadkach należy jednak pamiętać: że Credo - ponieważ jest wyznaniem wiary - niech śpiewają wszyscy wspólnie, lub przynajmniej w taki sposób, by cały lud miał w śpiewie stosowny udział, Sanctus - jako aklamacja kończąca prefację - wypada, by było odśpiewane przez wszystek lud razem z kapłanem, Agnus Dei można powtarzać tyle razy, ile zachodzi potrzeba, zwłaszcza we Mszy koncelebrowanej, w czasie łamania Hostii. Zaleca się, by lud brał udział w tym śpiewie, przynajmniej przez wezwanie końcowe. 35. Właściwym jest, by Modlitwę Pańską wygłaszał lud wraz z kapłanem22. Jeżeli śpiewa się ją w języku łacińskim, należy używać melodii, będących dotąd prawnie w użyciu, jeżeli natomiast śpiewa się w języku ojczystym, melodie muszą być zatwierdzone przez odpowiednią władzę terytorialną. 36. Nic nie przeszkadza, by we Mszach czytanych jakaś część Proprium czy Ordinorium została odśpiewana. Można też śpiewać inną pieśń: na początku, na offertorium, na komunię oraz na końcu Mszy świętej. Nie wystarczy jednak, by były to pieśni eucharystyczne lecz trzeba ponadto, by odpowiadały one częściom Mszy świętej, a także danemu świętu lub okresowi liturgicznemu.
PRZYPISY 22 Por. tamże, nr 48: AAS 56 (1964) s. 888.
|
Spis piosenek religijnych śpiewanych w naszej świątyniTeksty piosenek do pobrania:
|
|||
|
Copyright © 2012 - cptiv - All rights reserved.