![]() DEKANAT LIPNOWSKI
PARAFIA RZYMSKOKATOLICKA
|
![]() |
![]() |
KATECHIZM KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO O CHRZCIE
DZIECI 1250 Dzieci, rodząc się z upadłą i skażoną grzechem pierworodnym naturą, również potrzebują nowego narodzenia w chrzcie, aby zostały wyzwolone z mocy ciemności i przeniesione do Królestwa wolności dzieci Bożych, do którego są powołani wszyscy ludzie. Czysta darmowość łaski zbawienia jest szczególnie widoczna przy chrzcie dzieci. Gdyby Kościół i rodzice nie dopuszczali dziecka do chrztu zaraz po urodzeniu, pozbawialiby je bezcennej łaski stania się dzieckiem Bożym. |
||
OBRZ ĘD PRZYJĘCIA DZIECKAChrztu udziela si ę, o ile to możliwe, w niedzielę, ponieważ wtedy Kościół obchodzi Misterium Paschalne, w obecności i przy czynnym udziale wiernych, przynajmniej krewnych, bliskich i znajomych. Ojciec i matka razem z chrzestnymi powinni przedstawić dziecko Kościołowi celem udzielenia chrztu.Celebrans pyta najpierw rodziców: Celebrans: Drodzy rodzice, jakie imię wybraliście dla swojego dziecka?Rodzice: N. Celebrans: O co prosicie Kościół Boży dla N.?Rodzice : O chrzest.Wtedy celebrans zwraca si ę do rodziców tymi lub podobnymi słowami:Drodzy rodzice, prosz ąc o chrzest dla waszego dziecka, przyjmujecie na siebie obowiązek wychowania go w wierze, aby zachowując Boże przykazania, miłowało Boga i bliźniego, jak nas nauczył Jezus Chrystus. Czy jesteście świadomi tego obowiązku?Rodzice: Tak albo: Jesteśmy tego świadomi.Nast ępnie zwracając się do chrzestnych (chrzestnego, chrzestnej) celebrans pyta ich w ten lub podobny sposób:A wy, drodzy chrzestni, czy jeste ście gotowi (czy jesteś gotowy, gotowa) pomagać rodzicom tego dziecka w wypełnianiu ich obowiązku?Chrzestni odpowiadaj ą: Jesteśmy gotowi (jestem gotowy, gotowa).Celebrans mówi dalej: N. wspólnota chrze ścijańska przyjmuje cię z wielką radością. W imieniu tej wspólnoty znaczę cię znakiem krzyża. Po mnie wy, rodzice i chrzestni, naznaczcie wasze dziecko znakiem Jezusa Chrystusa, naszego Zbawiciela.I w milczeniu kre śli znak krzyża na czole dziecka. Potem czynią to rodzice i chrzestni.MODLITWA Z EGZORCYZMEM I W ŁOŻENIE RĘKI
Wszechmogący, wieczny Boże, Ty posłałeś na świat swojego Syna, aby oddalił od nas moc szatana, ducha nieprawości, a człowieka wyrwanego z ciemności przeniósł do przedziwnego królestwa Twojej światłości; pokornie Cię błagamy, abyś to dziecko uwolnił od grzechu pierworodnego, uczynił je swoją świątynią i mieszkaniem Ducha Świętego. Przez Chrystusa, Pana naszego. Wszyscy: Amen.Celebrans mówi :Niech cię broni moc Chrystusa Zbawiciela, który żyje i króluje na wieki wieków. Wszyscy: Amen.WY RZECZENIE SIĘ ZŁACelebrans przemawia do rodziców i chrzestnych: Drodzy rodzice i chrzestni, przyniesione przez was dziecko przez sakrament chrztu od mi łującego Boga otrzyma nowe życie z wody i z Ducha Świętego. Starajcie się wychować je w wierze tak, aby zachować w nim to Boże życie od skażenia grzechem i umożliwić jego ustawiczny rozwój Jeśli więc, kierując się wiarą, jesteście gotowi podjąć się tego zadania, to wspominając swój własny chrzest, wyrzeknijcie się grzechu i wyznajcie wiarę w Jezusa Chrystusa. Jest to wiara Kościoła, w której wasze dziecko otrzymuje chrzest.Potem ich pyta: Celebrans: Czy wyrzekacie się grzechu, aby żyć w wolności dzieci Bożych?Rodzice i chrzestni: Wyrzekamy się.Celebrans: Czy wyrzekacie się wszystkiego, co prowadzi do zła, aby was grzech nie opanował?Rodzice i chrzestni: Wyrzekamy się.Celebrans: Czy wyrzekacie się szatana, który jest głównym sprawcą grzechu?Rodzice i chrzestni: Wyrzekamy się.WYZNANIE WIARY Nast ępnie celebrans przyjmuje od rodziców i chrzestnych potrójne wyznanie wiary:Celebrans: Czy wierzycie w Boga, Ojca wszechmogącego, Stworzyciela nieba i ziemi?Rodzice i chrzestni: Wierzymy.Celebrans: Czy wierzycie w Jezusa Chrystusa, Jego Syna jedynego, a naszego Pana, narodzonegoz Maryi Dziewicy, um ęczonego i pogrzebanego, który powstał z martwych i zasiada poprawicy Ojca? Rodzice i chrzestni : Wierzymy.Celebrans: Czy wierzycie w Ducha Świętego, święty Kościół powszechny, obcowanie Świętych,odpuszczenie grzechów, zmartwychwstanie cia ła i życie wieczne?Rodzice i chrzestni : Wierzymy.Celebrans: Taka jest nasza wiara. Taka jest wiara Kościoła, której wyznawanie jest naszą chlubą,w Chrystusie Jezusie, Panu naszym. Wszyscy: Amen.CHRZEST Celebrans zaprasza rodzin ę, aby podeszła do chrzcielnicy, i pyta rodziców i chrzestnych:Celebrans: Czy chcecie, aby N. otrzymał(a) chrzest w wierze Kościoła, którą przed chwilą wspólnie wyznaliśmy?Rodzice i chrzestni : Chcemy.Teraz celebrans chrzci dziecko, mówi ąc:N., JA CIEBIE CHRZCZ Ę W IMIĘ OJCAzanurza dziecko lub polewa je wod ą po raz pierwszy,I SYNA, zanurza, lub polewa je wod ą po raz drugi,I DUCHA ŚWIĘTEGO.zanurza lub polewa je wod ą po raz trzeci.Wypada, aby po chrzcie dziecka uczestnicy wypowiadali lub śpiewali krótka aklamację:Chwa ła Ojcu i Synowi, i Duchowi Świętemu. Jak była na początku, teraz i zawsze, ina wieki wieków. Amen. Je śli udziela się chrztu przez polanie woda, wypada, aby dziecko trzymała do chrztu matka lub ojciec. Jednakże tam, gdzie wydaje się słuszne zachować dotychczasowy zwyczaj, dziecko może trzymać chrzestna lub chrzestny.NAMASZCZENIE KRZY ŻMEM ŚWIĘTYMCelebrans mówi: Bóg wszechmog ący, Ojciec naszego Pana, Jezusa Chrystusa, który cię uwolnił od grzechu i odrodził z wody i z Ducha Świętego, On sam namaszcza ciebie krzyżmem zbawienia, abyś włączony(a) do ludu Bożego, wytrwał(a) w jedności z Chrystusem Kapłanem, Prorokiem i Królem na życie wieczne.Wszyscy: Amen.Potem celebrans w milczeniu namaszcza dziecko krzy żmem św. na szczycie głowy.W ŁOŻENIE BIAŁEJ SZATYCelebrans mówi: N., sta łeś(aś) się nowym stworzeniem i przyoblo-kłeś(aś) się w Chrystusa, dlatego otrzymujesz białą szatę. Niech twoi bliscy słowem i przykładem pomagają ci zachować godność dziecka Bożego, nieskalaną aż po życie wieczne.Wszyscy: Amen.Nak łada się dziecku białą szatę, inny kolor nie jest dozwolony. Jest wskazane, aby taką szatę przynosiły same rodziny.WR ĘCZENIE ZAPALONEJ ŚWIECYCelebrans bierze świecę paschalną i mówi:Przyjmijcie światło Chrystusa.Przedstawiciel rodziny (np. ojciec lub chrzestny) zapala świecę dziecka od świecy paschalnej.Potem celebrans mówi: Podtrzymywanie tego światła powierza się wam, rodzice i chrzestni, aby wasze dziecko, oświecone przez Chrystusa, postępowało zawsze jak dziecko światłości, a trwając w wierze, mogło wyjść na spotkanie przychodzącego Pana razem z wszystkimi Świętymi w niebie.Je żeli podczas udzielania chrztu dziecko trzymali chrzestni, przekazują je matce.ZAKO ŃCZENIE OBRZĘDU PROCESJA DO OŁTARZAJe żeli chrztu udzielono poza prezbiterium, odbywa się teraz procesja do ołtarza, w czasie której niesie się zapaloną świecę ochrzczonego dziecka. Wypadałoby wtedy śpiewać pieśń o chrzcie świętym, np.:Wy wszyscy, którzy zostali ście ochrzczeni w Chrystusie, przyoblekliście się w Chrystusa.Alleluja, alleluja.
|
MODLITWA Z GGZORCYZMEM Następnie, po odmówieniu składającej się z kilku osobnych wezwań
modlitwy wiernych (podobna do mszalnej) oraz wezwań do
świętych, kapłan wypowiada nad osobą przyjmującą Sakrament
Chrztu słowa tzw. modlitwy z egzorcyzmem. Nie należy jej
jednak kojarzyć z modlitwami odprawianymi nad osobami
opanowanymi przez złego ducha. Ta chrzcielna modlitwa ma
charakter „profilaktyczny", jest wezwaniem kierowanym do
Boga, aby Ten swoją mocą gładził w nowym członku Kościoła
skutki grzechu pierworodnego, czyli uodparniał go na złe
pokusy w jego późniejszym ziemskim życiu. Na znak
przekazania tej Bożej mocy, kapłan na chwilę w milczeniu
kładzie swą rękę na osobie przyjmującej Chrzest Święty.
BIAŁA SZATA
W liturgii chrzcielnej, po obrzędzie namaszczenia olejem krzyżma
świętego, osobie przyjmującej Sakrament Chrztu Świętego
nakłada się białą szatę. Temu symbolicznemu gestowi
towarzyszą słowa modlitwy, które wyjaśniają jego znaczenie:
(Imię przystępującego do chrztu), stałeś(aś) się nowym
stworzeniem i przyoblekłeś(aś) się w Chrystusa, dlatego
otrzymujesz białą szatę. Niech twoi bliscy słowem i
przykładem pomagają ci zachować godność dziecka Bożego,
nieskalaną aż po życie wieczne. Obchodzenie rocznicy Chrztu Świętego Rocznicę Chrztu Świętego dziecka
obchodzimy rodzinnie i podczas nabożeństwa w parafii. W
wielu miejscowościach istnieje zwyczaj „roczku”. W pierwszą
rocznicę chrztu w trakcie niedzielnego nabożeństwa ma
miejsce specjalna modlitwa i błogosławieństwo. Przy
okazji obchodzenia urodzin również przypominamy rocznicę
Chrztu Świętego.
(Obchodząc rocznicę Chrztu Świętego dziecka można zaśpiewać stosowną pieśń nr 392-397)
(Imię),
w tym dniu przed .... laty zostałeś/łaś ochrzczony/a. Bóg
obiecał, że będzie czuwał przy Tobie przez całe Twoje życie,
tak
(Matka lub ojciec odczytują jeden z odpowiednich tekstów biblijnych np. Mk 10,13-16 lub 2 Kor 5,17, później werset chrzestny.)
Kochany
Ojcze Niebiański, Ty powołałeś naszego/szą (imię) i nas
samych do swojej społeczności i przyjąłeś jako swoje dzieci.
Dziękujemy Ci za to i prosimy Cię: pozwól nam ufać Tobie i
być radosnym na drogach naszego życia. Przez naszego Pana
Jezusa Chrystusa, który przyniósł nam życie.
Niech nas błogosławi i niechaj nas strzeże Bóg wszechmogący i miłosierny: Ojciec i Syn, i Duch Święty. Amen. Co dzieje się w Chrzcie
Świętym? Chrzest małych dzieci Chrzest młodzieży i dorosłych Pytania chrzestne Czynność Chrztu O skutkach chrztu świętegoks. Marek Chmielewski Katechizm Kościoła Katolickiego, zgodnie z duchem posoborowej teologii, wskazuje na 5 zasadniczych skutków sakramentu chrztu., dzięki którym staje się on wydarzeniem misteryjnym, wprowadzającym człowieka w chrześcijańską nowość życia.
Są nimi: uwolnienie od grzechu pierworodnego, synostwo
Boże, wszczepienie w Jezusa Chrystusa, wszczepienie w
Kościół święty oraz udział w posłannictwie Chrystusa i
Kościoła (KKK 1213).
Uwolnienie od grzechu pierworodnego Św. Jan Chrzciciel, udzielając chrztu pokuty przez obmycie w wodach Jordanu, zapowiada chrzest w Duchu i ogniu (Mt 3,11). Duch jest obiecanym darem mesjańskim, zaś ogień wskazuje na sąd, który aktualizuje się z chwilą przyjścia Mesjasza (J 3,18-21). Z tego względu w nauce św. Pawła, obmycie z pierworodnej winy ma wydźwięk pozytywny. Jest nie tyle wspomnieniem grzechu Adama, co przede wszystkim wskazaniem na nową jakość ludzkiej egzystencji. Apostoł pisze bowiem o „obmyciu odradzającym i odnawiającym w Duchu Świętym” (Tt 3, 5). Duch Święty w sakramencie chrztu przywraca pierwotną niewinność, integruje wewnętrzne rozdarcie człowieka i stwarza nowy ład, czyniąc chrześcijanina swoją świątynią (l Kor 3,16-17; 6,19). Jest to istotnie nowe narodzenie (J 3,5-7), w wyniku którego powstaje nowe życie i nowe stworzenie (2 Kor 5,17). Na skutek buntu pierwszych ludzi została poważnie zakłócona harmonia człowieka z Bogiem, ze sobą i całym Bożym stworzeniem (Rdz 1,26). Dzięki łasce chrztu ta przepaść została pokonana. Natomiast utracone przez grzech pierworodny „obraz i podobieństwo Boże” na nowo stały się udziałem ochrzczonego poprzez Chrystusa, który jest „obrazem Boga niewidzialnego, pierworodnym wszelkiego stworzenia...” (Kol 1,15). Synostwo Boże Następstwem „odradzającego obmycia w Duchu Świętym” jest przywrócenie człowiekowi synostwa Bożego i uczestnictwo w życiu Osób Trójcy Przenajświętszej (KKK 1265). Uczy o tym Sobór Watykański II, stwierdzając, że ochrzczeni „[...] w chrzcie wiary stali się prawdziwie synami Bożymi [...] a przez to rzeczywiście świętymi. Toteż powinni oni zachować w życiu i w pełni urzeczywistniać świętość, którą otrzymali z daru Bożego” (LG 40). Przywrócenie człowiekowi godności dziecka Bożego, utraconej przez grzech pierworodny, i uświęcenie go, wyraża sam obrzęd nałożenia białej szaty podczas sprawowania sakramentu chrztu. Symbolizuje ona stan świętości, niewinności i łaski. Wszczepienie w Chrystusa W ekonomii zbawczej jedyną drogą do Ojca jest Słowo Wcielone - Jezus Chrystus. To w Jego imię udzielany jest chrzest Jako Bóg-Człowiek „zburzył on rozdzielający nas mur” (Ef 2,14). Przez Niego Bóg pojednał nas z Sobą (2 Kor 5,18). On jest „obrazem Boga niewidzialnego” (Kol 1,15), a zatem jedynym i najdoskonalszym wzorem aktualizacji w sobie przywróconego nam „obrazu i podobieństwa”. Istotnym zatem aspektem chrztu jest idea naszego wszczepienia w Chrystusa i wypływającej z tego powinności życia na Jego podobieństwo (chrystoformizacja). Prawdę tę na różne sposoby rozwija św. Paweł, pisząc m.in. że przez chrzest człowiek jest ukształtowany na Jego podobieństwo (Rz 8,29), przyobleka się w Niego (Ga 3,27) i dzięki temu jako „usynowiony w Synu” wraz z Nim będzie miał udział w życiu wiecznym (1 Kor 4,8; Ef 2,6). Wszyscy ochrzczeni podlegają temu uchrystusowieniu, aż osiągną pełnię doskonałości (Ef 1,10; 4,13). Szczytem tego procesu jest integracja z Chrystusem, o której św. Paweł zaświadcza w słowach: „Teraz zaś już nie ja żyję, ale żyje we mnie Chrystus” (Ga 2,20).
|
DOPUSZCZENIE DO SAKRAMENTU CHRZTU
[...] Należy dopuszczać do chrztu
wszystkie dzieci zgłoszone przez rodziców lub prawnych
opiekunów, jeśli osoby te są wierzące i zobowiążą się, że dzieci
będą wychowywane w wierze, w której zostaną ochrzczone. W związku z możliwością zaistnienia różnych sytuacji duszpasterskich ustala się:
a) a) Nie
udzielać sakramentu chrztu św. małym dzieciom bez faktycznej
wiedzy rodziców (opiekunów), lub wbrew ich woli.
Należy dążyć do tego, by rodzice zgłaszali dziecko do chrztu
najpóźniej na dwa tygodnie przed projektowanym terminem. Przy
zgłoszeniu powinni być obecni ojciec i matka; jeśli istnieje
uzasadniona przyczyna, wystarczy obecność jednego z rodziców.
RODZICE
CHRZESTNI
Dla każdego dziecka należy wybrać dwoje
chrzestnych: ojca i matkę. Wybór chrzestnych należy do rodziców
dziecka, natomiast duszpasterz sprawdza, czy przedstawieni
kandydaci spełniają warunki określone przez Kościół i gdy okaże
się, że tak, zatwierdza wybór rodziców. Nagły Chrzest Święty może przebiegać według następującego porządku:
Ewangelia
Mateusza 28,18-20
(Chrzczący
polewa trzykrotnie głowę dziecka i mówi:)
(Następnie osoby zgromadzone przy nagłym Chrzcie Świętym,
jeżeli to możliwe, kładą swoje dłonie na głowie ochrzczonego i
wyznają swoją wiarę słowami Apostolskiego Wyznania Wiary)
(Chrzest nagły można zakończyć następującą modlitwą:)
|
|||
|
Copyright © 2012 - cptiv - All rights reserved.