KRÓTKIE WIADOMOŚCI O MSZY ŚW.
  Eucharystia jest dla nas chrześcijan słońcem. Słońce jest źródłem życiodajnej energii. Tam, gdzie nie docierają promienie słońca, nie ma życia. W ciemnościach nie rozwija się życie. Jeżeli chrześcijanin nie uczestniczy w Eucharystii, jego życie wiary stopniowo zamiera, jak zamiera roślina pozbawiona światła.

 

P
ARAFIA  RZYMSKOKATOLICKA
p. w. św. Wojciecha B. M.   
ul. Sienkiewicza 2, 
87-620 Kikół ,

tel.  518014720 - ks. proboszcz 
lub  518014686  - ks. wikariusz,    
parafiakikol@gmail.com
spacernew

Msza św.- podstawowy obrzęd liturgiczny w czasie którego  uobecniana jest w sposób sakramentalny Ofiara krzyżowa Jezusa Chrystusa. Msza święta jest przede wszystkim bezkrwawą Ofiarą Kościoła składaną Bogu, przez którą udzielane są wiernym zasługi ofiary krzyżowej.



Ustanowienie mszy

Msza św. została ustanowiona przez Jezusa Chrystusa podczas Ostatniej Wieczerzy spożytej z Apostołami w Wielki Czwartek. W trakcie wieczerzy Chrystus łamał i rozdawał chleb ze słowami "Bierzcie i jedzcie, to jest Ciało moje" (Mt 26,26). Po wieczerzy podał Apostołom kielich wypełniony winem ze słowami "Pijcie z niego wszyscy, bo to jest moja Krew Przymierza, która za wielu będzie wylana na odpuszczenie grzechów" (Mt 26,27-28). Równoległe opisy ustanowienia Eucharystii znajdują się w pozostałych Ewangeliach synoptycznych (Mk 14,22-24; Łk 22,19-20) oraz w 1 Kor 11, 24-26.
Chrystus ustanawiając mszę powołał się wprost na przykład najwyższego kapłana Melchizedeka, który wg Księgi Rodzaju był królem Salem i przywitał Abrama chlebem i winem. Ponieważ z psalmu 110 wynika, że Mesjasz będzie kapłanem na wieki na wzór Melchizedeka, ustanowienie Eucharystii jest wypełnieniem przepowiedni mesjańskiej.
W języku Biblii ciało i krew oznacza człowieka (jak w Mt 16, 17; 1 Kor 15, 50; Ekl 18, 30). Rozdzielenie ciała i krwi oznacza symbolicznie śmierć. Dlatego też chleb i wino są osobno konsekrowane i zmieniają się sakramentalnie w Ciało i Krew Chrystusa, który mówił o sobie, że Ciało moje jest prawdziwym pokarmem, a Krew moja jest prawdziwym napojem (Jn 6, 55).

RODZAJE  MSZY ŚW.

Mszę uroczystąMissa sollemnis, odprawiana ze śpiewem celebransa i chóru oraz liczniejszymi ceremoniami, z asystą diakona a także  incenzacją (okadzaniem) na Introit,
Ewangelię i Ofertorium.

b.  Mszę śpiewanąMissa cantata, która jest śpiewana w oznaczonych częściach jak solemnis, ale bez asysty i incenzacji. Odpowiedzi przepisane dają prócz ministranta śpiewacy w chórze.

c.   Mszę czytanąMissa lecta (bassa, secreta), w której wszystkie części kapłan recytuje; czy takiej mszy towarzyszy śpiewem chór czy lud zebrany, nie czyni żadnej różnicy.

d.   Mszę pontyfikalną - Missa pontificalis, to Msza uroczysta odprawiana przez biskupa. Biskupowi asystuje, oprócz diakona i subdiakona, jeszcze dwóch honorowych diakonów i prezbiter-asystent. Specjalną formą Mszy pontyfikalnej jest uroczysta Msza św. odprawiana przez papieża - Msza papieska. 

e.       Msze konwentualne w kościołach, gdzie jest zobowiązanie do chóru (katedralnych, kolegiackich, kapitulnych, klasztornych). Są one zgodne z oficjum dziennym a odprawia się je za dobroczyńców w obecności osób zobowiązanych do chóru.

f.      Msze parafialne, względnie pro populo, które samodzielni duszpasterze odprawiać mają w dniach obowiązujących ich do aplikowania za parafian (pro populo). Zwykle nazywa się parafialną także codzienna msza, wyróżniająca się liczniejszą obecnością parafian, jak też suma śpiewana w niedziele i święta nakazane.

 

                                   
                Intencje Mszalne na bieżący tydzień   

07– 04– 2013 r.   II Niedziela Wielkanocna Miłosierdzia Bożego

Godz.  730 
          + Helenę, Teresę, Sławomira, Ryszarda Pietruszewskich
Godz. 900            + Rodziców Bąkowskich – int. córki z mężem
Godz. 1015 Grodzeń    + Helenę, Zenona Bonowicz – int. rodz. Bonowicz
Godz. 1130                    Za parafian
Godz
. 1600 Kikół      + Ryszarda Tatarewicza/ imieninowa/ - int. siostry Teresy z rodz.
 

08.04. -  14.04. 2013

                                     Poniedziałek   08 – 04– 2013 r.

Godz. 1730      
 + Bogusława Gościńskiego – int. teściowej Jadwigi
Godz. 1800
       + Józefa, Jana Goździkowskich

                                     Wtorek     09 – 04– 2013 r.

Godz. 1730
        + Bogusława Gościńskiego – int. szwagra Piotra z rodz.
Godz. 1800         + Bolesławę, Kazimierza Chojnickich – int. dzieci

                                           Środa   10 – 04– 2013 r.

Godz. 1730        +  Adama Ziemińskiego / 27 r. śm./ - int. żony i dzieci z rodz.
                          + Rodziców Gołębiewskich – int. córki
Godz. 1800        + Ofiary katastrofy smoleńskiej
         
                    
                  Czwartek  11– 04 – 2013 r.  

Godz. 1730        +
Wincentego Tatarewicza – int. rodz. Rumińskich
Godz. 1800         + Stanisława Umerle / 14 r. śm./ - int. żony

                                              Piątek   12–04 – 2013 r.
   

Godz. 1730       + Edmunda Kulińskiego/ 15 r. śm./ - int. Mirki z rodz.
                         + Wiesławę Gliniecką – int. męża
 Godz. 1800      Pogrzebowe:
                        + Mariannę Duszyńską – int. Sabiny z mężem
                        + Jana Szeferskiego – int. mieszkańców Jarczechowa
                        + Irenę Dykowską – int. sąsiadów Mazurkiewicz
                        + Jadwigę Jabłońską – int. wnuczki Anny z rodz.
                        + Józefa Siekierskiego – int. Koła Miłosierdzia Bożego
                        + Irenę Wojciechowską – int. Barbary i Jerzego Lewandowskich

                                              Sobota   13– 04– 2013 r.

Godz. 1600           O Boże Bł. i Opiekę MB w 50 r. Sak. Mał. Ewy i Feliksa  Wojciechowskich   
Godz. 1800
       Wynagradzająca NMP
                        + Juliana Marcinkowskiego – int. syna Antoniego z rodz.

14– 04– 2013 r.   III Niedziela Wielkanocna


Godz.  730 
          + Adama Pietrzaka / 16 r. śm./ - int. dzieci z rodz.
Godz. 900            + Grzegorza Kurnatowskiego – int. rodz.
Godz. 1015 Grodzeń    + Rodziców Ewę i Jana Olkowskich – int. syna Mirosława
Godz. 1130                    Za parafian
Godz
. 1600 Kikół      + Jana, Leszka, Adama Piotrowskich

MSZA ŚW. W RYCIE TRYDENCKIM

 

Msze gregoriańskie    

Mszami gregoriańskimi nazywane jest 30 mszy odprawianych w intencji jednej osoby zmarłej w ciągu 30 kolejnych dni, przez jednego lub wielu kapłanów. Praktyka ta datuje się od VI wieku i wiąże się z papieżem Grzegorzem Wielkim, który polecił odprawiać przez 30 dni msze za zmarłego mnicha benedyktyńskiego, przy którym znaleziono pewną ilość pieniędzy, co na owe czasy było bardzo wielkim przewinieniem. Trzydziestego dnia miał się ów zakonnik pojawić św. Grzegorzowi i dziękować za okazane mu miłosierdzie - odprawione msze wyjednały mu bowiem wybawienie z czyśćca.
Praktyka ta zaczęła rozwijać się w VIII wieku, najpierw w klasztorach, a następnie w innych kościołach. Towarzyszyło jej przekonanie o szczególnej skuteczności mszy gregoriańskich dla zmarłych, którzy znajdowali się w czyśćcu. Początkowo Stolica Apostolska potępiła niektóre praktyki mszalne zbliżone do mszy gregoriańskich, te jednak najpierw pośrednio, a potem wyraźnie otrzymały jej aprobatę. Zdaniem Kongregacji Odpustów zaufanie wiernych do mszy gregoriańskich jako szczególnie skutecznych dla uwolnienia zmarłego od kary czyśćca, należy uważać za rozumne i zgodne z wiarą

                                                     WYPOMINKI   

            Skąd się wzięły wypominki? Są one jednym ze wielu znaków wyrażania naszej modlitewnej pamięci o zmarłych. Wypominki to jedna z najbardziej popularnych form modlitwy błagalnej za zmarłych, której tradycja sięga X wieku. Rozróżnia się wypominki jednorazowe, oktawalne i roczne. Wierni na kartkach wypisują swoich zmarłych i przynoszą je do swoich duchownych wraz dobrowolna ofiarą.
Poszukując głębszego sensu wypominek warto cofnąć się o kilkanaście wieków do liturgii eucharystycznej sprawowanej w starożytnym Kościele. Podczas przygotowania darów ofiarnych, lub nawet w czasie modlitwy eucharystycznej odczytywano tzw. dyptyki, na których chrześcijanie wypisywali imiona żyjących biskupów, ofiarodawców, dobrodziejów, ale także świętych męczenników i wyznawców, oraz wiernych zmarłych. Imiona odczytywano głośno i trwało to bardzo długo. Drugą listę, listę świętych, odczytywał sam biskup.  Mówił: „Wspomnijmy błogosławionych apostołów i męczenników…”; następnie wyliczano imiona świętych (czasem sięgano aż do Starego Testamentu, nawet do Adama). Wreszcie trzecia lista, którą również czytał biskup, zawierała imiona zmarłych. Biskup mówił: „Podobnie wspomnijmy i dusze tych, którzy spoczywają: Hilarego, Atanazego, itd.”

          Jednak poprzez ceremonię wyliczania imion wyrażano przede wszystkim więź wspólnoty i miłości, łączącą wszystkich członków Kościoła chwalebnego (święci), cierpiącego (zmarli) i walczącego (żyjący). Umieszczenie imion w dyptyku świadczyło o trwaniu w jedności ze wspólnotą kościelną, a skreślenie o wyłączeniu z niej (ekskomunika). Po wyczytaniu, dyptyki kładziono na ołtarzu, na którym sprawowano Eucharystię, co też miało swoją wymowę.

Dzisiejsze wypominki, są kontynuacją starożytnych dyptyków i mają podobny sens. Podobnie jak one są wyrazem miłości i jedności całego Kościoła: pielgrzymującego na ziemi i tego, który przeszedł już granicę śmierci. Pisząc imiona zmarłych na kartkach wypominkowych, a następnie je odczytując wyrażamy wiarę, że ich imiona są zapisane w Bożej księdze życia. Znaczenie wypominek jest tym większe, że podobnie jak w starożytności, tak i dzisiaj, związane są one z Eucharystią. W intencji zmarłych wypisanych na kartkach wypominkowych odprawiana jest Msza św. .

Por. Ks. Józef Pierzchalski SAC

Copyright © 2012 - cptiv - All rights reserved.