KRÓTKIE WIADOMOŚCI O MSZY ŚW.
|
![]() |
![]() |
![]() |
PARAFIA RZYMSKOKATOLICKA p. w. św. Wojciecha B. M. ul. Sienkiewicza 2, 87-620 Kikół , tel. 518014720 - ks. proboszcz lub 518014686 - ks. wikariusz, parafiakikol@gmail.com |
|
![]() Msza św.- podstawowy obrzęd liturgiczny w czasie którego uobecniana jest w sposób sakramentalny Ofiara krzyżowa Jezusa Chrystusa. Msza święta jest przede wszystkim bezkrwawą Ofiarą Kościoła składaną Bogu, przez którą udzielane są wiernym zasługi ofiary krzyżowej. |
|||||
b. Mszę śpiewaną – Missa cantata, która jest śpiewana w oznaczonych częściach jak solemnis, ale bez asysty i incenzacji. Odpowiedzi przepisane dają prócz ministranta śpiewacy w chórze. c. Mszę czytaną – Missa lecta (bassa, secreta), w której wszystkie części kapłan recytuje; czy takiej mszy towarzyszy śpiewem chór czy lud zebrany, nie czyni żadnej różnicy. d. Mszę pontyfikalną - Missa pontificalis, to Msza uroczysta odprawiana przez biskupa. Biskupowi asystuje, oprócz diakona i subdiakona, jeszcze dwóch honorowych diakonów i prezbiter-asystent. Specjalną formą Mszy pontyfikalnej jest uroczysta Msza św. odprawiana przez papieża - Msza papieska.
f. Msze parafialne, względnie pro populo, które samodzielni duszpasterze odprawiać mają w dniach obowiązujących ich do aplikowania za parafian (pro populo). Zwykle nazywa się parafialną także codzienna msza, wyróżniająca się liczniejszą obecnością parafian, jak też suma śpiewana w niedziele i święta nakazane. |
|
07– 04–
2013 r. II Niedziela Wielkanocna Miłosierdzia Bożego 08.04. - 14.04. 2013
Poniedziałek
08 – 04– 2013 r.
Sobota
13– 04– 2013 r. 14– 04– 2013 r. III Niedziela Wielkanocna
MSZA ŚW. W RYCIE TRYDENCKIM
|
Msze gregoriańskie
Mszami
WYPOMINKI Skąd się wzięły wypominki? Są one jednym ze wielu znaków wyrażania naszej modlitewnej pamięci o zmarłych. Wypominki to jedna z najbardziej popularnych form modlitwy błagalnej za zmarłych, której tradycja sięga X wieku. Rozróżnia się wypominki jednorazowe, oktawalne i roczne. Wierni na kartkach wypisują swoich zmarłych i przynoszą je do swoich duchownych wraz dobrowolna ofiarą. Poszukując głębszego sensu wypominek warto cofnąć się o kilkanaście wieków do liturgii eucharystycznej sprawowanej w starożytnym Kościele. Podczas przygotowania darów ofiarnych, lub nawet w czasie modlitwy eucharystycznej odczytywano tzw. dyptyki, na których chrześcijanie wypisywali imiona żyjących biskupów, ofiarodawców, dobrodziejów, ale także świętych męczenników i wyznawców, oraz wiernych zmarłych. Imiona odczytywano głośno i trwało to bardzo długo. Drugą listę, listę świętych, odczytywał sam biskup. Mówił: „Wspomnijmy błogosławionych apostołów i męczenników…”; następnie wyliczano imiona świętych (czasem sięgano aż do Starego Testamentu, nawet do Adama). Wreszcie trzecia lista, którą również czytał biskup, zawierała imiona zmarłych. Biskup mówił: „Podobnie wspomnijmy i dusze tych, którzy spoczywają: Hilarego, Atanazego, itd.” Jednak poprzez ceremonię wyliczania imion wyrażano przede wszystkim więź wspólnoty i miłości, łączącą wszystkich członków Kościoła chwalebnego (święci), cierpiącego (zmarli) i walczącego (żyjący). Umieszczenie imion w dyptyku świadczyło o trwaniu w jedności ze wspólnotą kościelną, a skreślenie o wyłączeniu z niej (ekskomunika). Po wyczytaniu, dyptyki kładziono na ołtarzu, na którym sprawowano Eucharystię, co też miało swoją wymowę. Dzisiejsze wypominki, są kontynuacją starożytnych dyptyków i mają podobny sens. Podobnie jak one są wyrazem miłości i jedności całego Kościoła: pielgrzymującego na ziemi i tego, który przeszedł już granicę śmierci. Pisząc imiona zmarłych na kartkach wypominkowych, a następnie je odczytując wyrażamy wiarę, że ich imiona są zapisane w Bożej księdze życia. Znaczenie wypominek jest tym większe, że podobnie jak w starożytności, tak i dzisiaj, związane są one z Eucharystią. W intencji zmarłych wypisanych na kartkach wypominkowych odprawiana jest Msza św. . Por. Ks. Józef Pierzchalski SAC |
Copyright © 2012 - cptiv - All rights reserved.