KRÓTKIE WIADOMOŚCI O MSZY ŚW.
|
|
|
|
PARAFIA RZYMSKOKATOLICKA p. w. św. Wojciecha B. M. ul. Sienkiewicza 2, 87-620 Kikół , tel. 518014720 - ks. proboszcz lub 518014686 - ks. wikariusz, parafiakikol@gmail.com |
|
Msza św.- podstawowy obrzęd liturgiczny w czasie którego uobecniana jest w sposób sakramentalny Ofiara krzyżowa Jezusa Chrystusa. Msza święta jest przede wszystkim bezkrwawą Ofiarą Kościoła składaną Bogu, przez którą udzielane są wiernym zasługi ofiary krzyżowej. |
|||||
b. Mszę śpiewaną – Missa cantata, która jest śpiewana w oznaczonych częściach jak solemnis, ale bez asysty i incenzacji. Odpowiedzi przepisane dają prócz ministranta śpiewacy w chórze. c. Mszę czytaną – Missa lecta (bassa, secreta), w której wszystkie części kapłan recytuje; czy takiej mszy towarzyszy śpiewem chór czy lud zebrany, nie czyni żadnej różnicy. d. Mszę pontyfikalną - Missa pontificalis, to Msza uroczysta odprawiana przez biskupa. Biskupowi asystuje, oprócz diakona i subdiakona, jeszcze dwóch honorowych diakonów i prezbiter-asystent. Specjalną formą Mszy pontyfikalnej jest uroczysta Msza św. odprawiana przez papieża - Msza papieska. e. Msze konwentualne w kościołach, gdzie jest zobowiązanie do chóru (katedralnych, kolegiackich, kapitulnych, klasztornych). Są one zgodne z oficjum dziennym a odprawia się je za dobroczyńców w obecności osób zobowiązanych do chóru. f. Msze parafialne, względnie pro populo, które samodzielni duszpasterze odprawiać mają w dniach obowiązujących ich do aplikowania za parafian (pro populo). Zwykle nazywa się parafialną także codzienna msza, wyróżniająca się liczniejszą obecnością parafian, jak też suma śpiewana w niedziele i święta nakazane. |
|
07– 04–
2013 r. II Niedziela Wielkanocna Miłosierdzia Bożego 08.04. - 14.04. 2013
Poniedziałek
08 – 04– 2013 r.
Sobota
13– 04– 2013 r. 14– 04– 2013 r. III Niedziela Wielkanocna
MSZA ŚW. W RYCIE TRYDENCKIM
|
Msze gregoriańskie
Mszami
gregoriańskimi
nazywane jest 30 mszy odprawianych w intencji jednej osoby
zmarłej w ciągu 30 kolejnych dni, przez jednego lub wielu
kapłanów. Praktyka ta datuje się od VI wieku i wiąże się
z papieżem Grzegorzem Wielkim, który polecił odprawiać przez
30 dni msze za zmarłego mnicha benedyktyńskiego, przy którym
znaleziono pewną ilość pieniędzy, co na owe czasy było bardzo
wielkim przewinieniem. Trzydziestego dnia miał się ów zakonnik
pojawić św. Grzegorzowi i dziękować za okazane mu miłosierdzie
- odprawione msze wyjednały mu bowiem wybawienie z czyśćca. WYPOMINKI Skąd się wzięły wypominki? Są one jednym ze wielu znaków wyrażania naszej modlitewnej pamięci o zmarłych. Wypominki to jedna z najbardziej popularnych form modlitwy błagalnej za zmarłych, której tradycja sięga X wieku. Rozróżnia się wypominki jednorazowe, oktawalne i roczne. Wierni na kartkach wypisują swoich zmarłych i przynoszą je do swoich duchownych wraz dobrowolna ofiarą. Poszukując głębszego sensu wypominek warto cofnąć się o kilkanaście wieków do liturgii eucharystycznej sprawowanej w starożytnym Kościele. Podczas przygotowania darów ofiarnych, lub nawet w czasie modlitwy eucharystycznej odczytywano tzw. dyptyki, na których chrześcijanie wypisywali imiona żyjących biskupów, ofiarodawców, dobrodziejów, ale także świętych męczenników i wyznawców, oraz wiernych zmarłych. Imiona odczytywano głośno i trwało to bardzo długo. Drugą listę, listę świętych, odczytywał sam biskup. Mówił: „Wspomnijmy błogosławionych apostołów i męczenników…”; następnie wyliczano imiona świętych (czasem sięgano aż do Starego Testamentu, nawet do Adama). Wreszcie trzecia lista, którą również czytał biskup, zawierała imiona zmarłych. Biskup mówił: „Podobnie wspomnijmy i dusze tych, którzy spoczywają: Hilarego, Atanazego, itd.” Jednak poprzez ceremonię wyliczania imion wyrażano przede wszystkim więź wspólnoty i miłości, łączącą wszystkich członków Kościoła chwalebnego (święci), cierpiącego (zmarli) i walczącego (żyjący). Umieszczenie imion w dyptyku świadczyło o trwaniu w jedności ze wspólnotą kościelną, a skreślenie o wyłączeniu z niej (ekskomunika). Po wyczytaniu, dyptyki kładziono na ołtarzu, na którym sprawowano Eucharystię, co też miało swoją wymowę. Dzisiejsze wypominki, są kontynuacją starożytnych dyptyków i mają podobny sens. Podobnie jak one są wyrazem miłości i jedności całego Kościoła: pielgrzymującego na ziemi i tego, który przeszedł już granicę śmierci. Pisząc imiona zmarłych na kartkach wypominkowych, a następnie je odczytując wyrażamy wiarę, że ich imiona są zapisane w Bożej księdze życia. Znaczenie wypominek jest tym większe, że podobnie jak w starożytności, tak i dzisiaj, związane są one z Eucharystią. W intencji zmarłych wypisanych na kartkach wypominkowych odprawiana jest Msza św. . Por. Ks. Józef Pierzchalski SAC |
Copyright © 2012 - cptiv - All rights reserved.