Wyróżnia się pięć podtypów uzależnienia związanego z internetem:
1. erotomanię internetową;
2. socjomanię internetową, czyli uzależnienie od internetowych kontaktów społecznych;
3. uzależnienie od sieci internetowej;
4. przeciążenie informacyjne, czyli przymus pobierania informacji;
5. uzależnienie od komputera.
Do objawów przemawiających za uzależnieniem od internetu należy zaliczyć:
• spędzanie w sieci internetowej coraz większej ilości czasu kosztem innych dotychczasowych zainteresowań;
• zaniedbywanie obowiązków rodzinnych czy zawodowych (szkolnych) w związku z używaniem internetu;
• pojawianie się konfliktów rodzinnych w związku z internetem;
• kłamanie odnośnie ilości czasu spędzonego w internecie;
• podejmowanie prób kontrolowania czasu spędzanego w internecie;
• przeznaczanie coraz większej ilości pieniędzy na rachunki za korzystanie z internetu oraz zakup sprzętu komputerowego związanego z korzystaniem z sieci; (oprogramowania, akcesoriów czy książek i czasopism o internecie);
• reagowanie rozdrażnieniem czy nawet agresją w sytuacjach, kiedy korzystanie z internetu jest utrudnione bądź niemożliwe.
Czy jesteś uzależniony?
Uzależnienie od internetu można rozpoznać wówczas, kiedy w okresie ostatniego roku stwierdzono obecność co najmniej trzech objawów z poniższej listy:
1. silną potrzebę lub poczucie przymusu korzystania z internetu;
2. utrata kontroli nad powstrzymywaniem się od korzystania z internetu oraz nad długością spędzania czasu w internecie;
3. występowanie, przy próbach przerwania lub ograniczenia korzystania z internetu, niepokoju, rozdrażnienia czy gorszego samopoczucia oraz ustępowanie tych stanów z chwilą powrotu do komputera;
4. spędzanie coraz większej ilości czasu w internecie w celu uzyskania zadowolenia czy dobrego samopoczucia, które poprzednio osiągane było w znacznie krótszym czasie;
5. postępujące zaniedbywanie alternatywnych źródeł przyjemności lub dotychczasowych zainteresowań na rzecz internetu;
6. korzystanie z internetu pomimo szkodliwych następstw (fizycznych, psychicznych i społecznych), o których wiadomo, że mają związek ze spędzaniem czasu w internecie.