Wiadomości parafialne

Dziś  w naszej parafii odbywają się uroczystości odpustowe ku czci św. Wojciecha, głównego patrona Polski, „Sięgając do korzeni naszej wiary, do wielowiekowego dziedzictwa św. Wojciecha, chcemy w tym roku przywołać wezwanie św. Jana Pawła II, jakie w 1979 roku skierował  w Gnieźnie do młodych, aby wojciechowe dziedzictwo wiary przechowali, aby pozostali mu wierni, aby je pomnożyli i przekazali następnym pokoleniom. Chcemy do tych początków wracać, z nich czerpać siłę, chcemy odnawiać wiarę i na przykładzie św. Wojciecha uczyć się miłości do Kościoła” –  nawiązując do trwającego roku duszpasterskiego, którego kierunek wyznacza hasło „Wierzę w Kościół Chrystusowy”. Dziękujemy

W dniu 25 kwietnia – tj. w czwartek Kościół powszechny obchodzi święto św. Marka, Ewangelisty.  Św. Marek był spokrewniony z Barnabą. Towarzyszył św. Pawłowi w jego pierwszej podróży i udał się za nim do Rzymu. Potem został uczniem apostoła Piotra i podał jego naukę w swojej Ewangelii. Przypisuje mu się założenie Kościoła w Aleksandrii. Marek stał się orędownikiem u Boga o dobrą pogodę i obfite plony. Święty Marek jest patronem pisarzy, notariuszy, murarzy, koszykarzy i szklarzy oraz miast: Bergamo, Wenecji, a także Albanii. Przyzywany podczas siewów wiosennych oraz w sprawach pogody.

W  piątek 26.04.2024r., przypada 21 rocznica święceń biskupich , ks. Bp  seniora Wiesława Meringa. Pamiętajmy o ks.  biskupie w naszych modlitwach.


W sobotę 27.04.2024r o godz. 9:00 –
sprzątamy kościółek i otoczenie Sanktuarium Matki Bolesnej w Konotopiu. Prosimy kochnych parafian o pomoc.


30 kwietnia w niedzielę , w rocznicę wyzwolenia niemieckiego obozu koncentracyjnego Dachau, obchodzimy ustanowiony przez Episkopat w 2002 r. Dzień Męczeństwa Duchowieństwa Polskiego w trakcie II wojny światowej. Spotkanie dla kl. VIII i III
 


Podziękowanie za Odpust ku czci św. Wojciecha :  
Ks. Rektorowi za przewodniczenie uroczystościom i Słowo Boże, asyście, OSP, ministrantom, pani Kościelnej i organiście, wszystkim obecnym na sumie odpustowej



29. Zaręczyny mają bardzo bogatą historię. W chwili powstania Kościoła miały już one prawnie wypracowaną formę. Kościół przyjął je z motywów pastoralnych. W pewnych okresach odgrywały one bardzo poważną rolę, jednakże z czasem czy to na skutek nadawania im zbyt wielkiej skuteczności prawnej, czy też ze względu na zbyt wielką łatwość ich rozwiązania dla ochrony wolności zasadniczej decyzji małżeńskiej, czy wreszcie w ostatnim okresie z racji zbytniego sformalizowania, doszło po prostu do ich zaniechania.

30. Biorąc jednak pod uwagę aktualną sytuacją, Episkopat Polski, korzystając z uprawnień zawartych w kan. 1062, § 1, uważa za wskazane nawiązać do tych wartościowych zwyczajów i ożywić tę formę przygotowania do małżeństwa.
Przyczyną wielu nieszczęśliwych małżeństw jest wielki pośpiech i lekkomyślność przy ich zawieraniu, co pociąga za sobą nieobliczalne skutki. U podstaw niedojrzałej decyzji na małżeństwo leży wiele przyczyn, a wśród nich brak wystarczającej wzajemnej znajomości młodych przed ślubem, powolne wsiąkanie w społeczeństwo mentalności rozwodowej przez nie tolerowanej, ukryte często i tuszowane przez drugą stronę anomalie psychiczne, które później wychodzą na jaw powodując konflikty i posądzenia współmałżonka o umyślnie złą wolę, starannie ukrywane w okresie przedślubnym nałogi i zakorzenione wady.

31. W tej sytuacji Episkopat Polski zdecydował się powrócić do dawnej polsko-węgierskiej praktyki, zgodnie z którą małżeństwo było poprzedzone zaręczynami zawieranymi w gronie rodzinnym (por. synod legacki w Budzie 1279 r.). W tradycji polskiej rodziny narzeczonych zawsze spotykały się ze sobą, by się wzajemnie poznać i w ten sposób ułatwić młodym lepsze i pełniejsze rozeznanie środowiska, z którego wychodzi przyszły współmałżonek.

32. Episkopat Polski usilnie zaleca, by zaręczyny odbywały się przynajmniej na sześć miesięcy przed ślubem. Obydwie najbliższe rodziny, o ile to możliwe rodzice, rodzeństwo i dziadkowie powinni się spotkać na skromnej uroczystości rodzinnej. Dobrze zorganizowana i przeżyta uroczystość ułatwi nawiązanie bliższych kontaktów obydwu rodzinom. Rodzice obydwu stron (a w ich braku opiekunowie z ramienia rodziny, np. dziadkowie lub ktoś z rodzeństwa rodziców, względnie najstarszy brat czy siostra) są upoważnieni przez biskupa diecezjalnego (por. kan. 1168) do błogosławienia pierścionków zaręczynowych, które następnie wymieniają sobie oblubieńcy, oświadczając, że odtąd będą się uważać za narzeczonych i zamierzają się pobrać w ustalonym czasie, jeżeli przez wzajemne poznanie się, zgodnie dojdą do przekonania, że potrafią stworzyć dobrane i zgodne małżeństwo. Są bowiem świadomi, że dalsze losy ich przyszłego związku zależą w dużym stopniu od trafnego wzajemnego wyboru.

33. Narzeczeństwo ma na celu lepsze wzajemne poznanie się narzeczonych, w czym dyskretnie, szanując intymność każdego z nich, może bardzo pomóc rodzina każdej ze stron. Chodzi głównie o wzajemne rozeznanie charakterów, zalet i umiejętności, a także ewentualnych obciążeń dziedzicznych, zapoczątkowanych anomalii psychicznych, czy nawet ukrywanych nałogów, np. pijaństwa, narkomanii itp.
Przez zawieranie zaręczyn w gronie rodzinnym można dostrzec wartość "domowego Kościoła", podkreśla się typową i odpowiedzialną rolę rodziców i członków rodziny w procesie powstawania nowego związku, a także dowartościowuje się dziedzictwo, jakie każdy wynosi z domu rodzinnego.

34. Zaręczyny są zatem umową o właściwej sobie naturze, tj. umową uwarunkowaną pomyślnym wynikiem wzajemnego, lepszego poznania, niezbędnego do dojrzałej decyzji. Dlatego też z umowy zaręczynowej nie może powstać uprawnienie w ścisłym tego słowa znaczeniu, domagania się w sposób bezwzględny zawarcia związku, natomiast możliwe jest dochodzenie wynagrodzenia ewentualnych szkód względnie wydatków, które powstały z racji zamierzonego małżeństwa.
Pomimo zdecydowanego stanowiska wobec obrony wolności wymaganej do samego zawarcia małżeństwa, zaręczyny mają głęboki sens duszpasterski i osobisty. Narzeczeni bowiem, którzy sobie wzajemnie przyrzekają zawarcie małżeństwa, przez dłuższy czas mogą się wzajemnie lepiej poznać, czują się moralnie związani danym przyrzeczeniem, co zobowiązując każdego z nich do lojalności względem siebie i nie pozwala na swobodne kontakty z osobami trzecimi. Wierność danemu przyrzeczeniu mobilizuje wzajemne odnoszenie się do siebie z szacunkiem podyktowanym dobrem planowanego w niedalekiej przyszłości małżeństwa, bez korzystania z uprawnień, które z prawa Bożego przysługują wyłącznie małżonkom. Dłuższy zatem okres narzeczeństwa, połączony z poważnym przygotowaniem do małżeństwa może się wydatnie przyczynić do dojrzałej, podejmowanej na całe życie decyzji.

Potrzebne informacje


KANCELARIA  PARAFIALNA  czynna od poniedziałku do piątku w godz.  od 16:00 do 17:00
MSZE ŚW. - dni powszednie godz. 17:00 i  17:30
MSZE ŚW. w niedzielę - w  Kikole godz.  8:30, 11:30 i 16:00 - w kościółku w Grodzeniu, godz. 10:00
w kościółku Matki Bolesnej w Konotopiu o godz. 16:00 ( od maja do końca września )
SAKRAMENT POKUTY - codziennie w czasie mszy św. i na prośbę.
KONTAKT TELEFONICZNY 
tel. 518014720 - ks. Proboszcz   
tel. 697462990 -  ks. wikariusz
Na prośbę parafian podajemy numer konta parafialnego :
90 9537 0000 0040 4374 2000 0001 
Bank Spółdzielczy oddział w Kikole
Dziękujemy za pomoc !!!  

Administatorem danych osobowych 
jest Parafia Rzymskokatolicka 
św. Wojciecha B.M. w Kikole.


Cmentarz w Kikole



ADMINISTRACJA CMENTARZA PARAFIALNEGO W KIKOLE
ul. Sienkiewicza 2 a, 97- 620 tel. 536035008

BIURO w KIKOLE CZYNNE

PONIEDZIAŁEK GODZ  9.00 - 12.00
ŚRODA GODZ.  9.00 - 12.00
CZWARTEK GODZ. 14.00 - 17.00

BIURO W LIPNIE CZYNNE OD PONIEDZIAŁKU DO PIĄTKU
W GODZ. OD 8.00 DO 16.00
ul. Pl. 11 listopada 25, tel. 54 287 44 44 lub 605 03 5000
strona cmentarza https://kikol.grobonet.com/